Blog - Yondering

Er zijn veel gewoontes die creatief denken ondersteunen. Bijvoorbeeld de gewoontes om ruimdenkend te zijn, risico’s te durven nemen, te ondervragen, geduldig te zijn, oordeel uit te stellen, veerkrachtig te zijn, empathie te tonen en onzekerheid te kunnen tolereren.

Als startpunt is het essentieel in ons creatieve denken om onzekerheid te tolereren en complexiteit te verwachten en omarmen. Te vaak lossen we uitdagingen meteen op zonder dat we het probleem of verlangen de aandacht en tijd hebben gegeven die zo nodig is om echt creatief te kunnen worden.

Begin daarom vandaag nog met het vinden van momenten om de vraag, het probleem of de uitdaging ter discussie te stellen, en niet meteen je in een besluit en actieplannen te haasten.

Er zijn echter nogal wat belemmeringen om tot het stellen van goeie vragen te komen. In welke herken jij je het meest?

1. Hier is niets aan de hand
Het begint vaak met het niet toe willen geven dat je ontevreden met een situatie bent. Misschien voel je, niet geheel onterecht, dat het allemaal al ingewikkeld genoeg is, er is meer dan voldoende complexiteit en onzekerheid. Maar soms is het verstandig om álle vragen die er zijn te inventariseren (zónder ze meteen op te willen lossen) om te zien of je je wel op de juiste vragen focust. Te vaak blijkt dat we oplossingen zoeken voor een probleem, om er naderhand achter te komen dat dat eigenlijk niet ons echte probleem was.

Een vraag als: “Hoe kunnen we het nieuwe portfolio introduceren” kan leiden naar “Hoe kan ik ervoor zorgen dat iedereen het belang van een portfolio echt ervaart?” En daarachter ligt misschien wel de vraag: “Wat kunnen we doen om de uniciteit van elke leerling in beeld te brengen?” of “Hoe laten we elke student werken vanuit zijn of haar eigen kernwaarden, kwaliteiten en passies?”

2. De verslaving aan zekerheid
Iets in onze cultuur, en ons onderwijs is daar mede schuldig aan, maakt dat we liever ‘weters’ dan ‘uitzoekers’ zijn. We worden slachtoffer van de verwarring tussen slim zijn en zeker zijn. Er is niets mis met intelligent, competent en in controle zijn. Maar de verslaafdheid aan zekerheid maakt dat we voorbij gaan aan onzekerheid. En alleen door de dingen die we niet weten, of waar we geen controle over hebben, te onderzoeken, geven we onszelf de kans om te ontdekken.

3. Het belang van weten
Omdat we ons zo focussen op dat weten, voelen we ons vaak opgelaten of beschaamd als we het even niet weten. Omdat we even ‘vastzitten’ of iets moeilijk vinden, denken we al snel dat we dom zijn. En om ons te beschermen van dat vervelende gevoel stoppen we met willen leren, of kunnen we zelfs doen alsof we het allemaal prima weten. Maar in deze complexe en onzekere wereld is dit terugtrekken precies dat wat dom is.

Het is juist heel slim om bereid en in staat te zijn om te zeggen: “Ik weet het niet.” Alleen dan kunnen zich nieuwe mogelijkheden aandienen.

Het is niet eenvoudig om in contact te komen met dat wat je echt belemmert en daar de juiste vragen bij te stellen zonder het probleem weg te drukken of meteen op te lossen. Maar het is een cruciale gewoonte om je creatieve denkkracht echt optimaal in te zetten.

Nieuwsgierig hoe je dat goed doet? In 2018 start de opleiding tot innovatief facilitator (Van Onmacht Naar Veerkracht) weer. Als je je in 2017 nog aanmeldt, krijg je een mooie korting. En ben je ZP-er in Overijssel? Dan krijg je bovenop die korting zelfs € 1.000,- subsidie vanuit de provincie Overijssel! Je leest meer over de opleiding - en wat anderen ervan vinden - via DEZE LINK .

Op het beste onderwijs!
© Erna Reiken

PS: ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en commentaar. Zet het vooral in de comments hieronder of natuurlijk op Facebook.

Gratis dit e-book downloaden en regelmatig geïnspireerd worden met artikelen over flexibel, creatief en innovatief handelen? Vul het formulier hieronder in! Je kunt je altijd eenvoudig weer afmelden.

Download 
gratis het e-book "In 5 Stappen Naar Jullie Beste Onderwijs"
dit veld niet invullen s.v.p.








>> Bekijk HIER de laatste blog



ERNA REIKEN
0624 978 220

erna@yondering.nl
Postadres:
Polderdijk 4
6914 KJ HERWEN


Regelmatig door Yondering geïnspireerd worden voor jullie beste onderwijs? Vul hier je naam en e-mailadres in.

Naam:

E-mail:

© Yondering | disclaimer | algemene voorwaarden | KvK 60155981 | vormgeving © Ontwerpstation