We zien het keer op keer (op keer op keer) gebeuren; het schoolbestuur, de directie of jijzelf besluit dat er iets moet veranderen. Met de beste bedoelingen, daar ben ik van overtuigd. En omdat de betrokkenen ook nog wel geloven in de goeie intenties, lijkt iedereen zich in eerste instantie... >> LEES VERDER

Veel team- en schoolleiders, directeuren en bestuurders ervaren weerstand, stagnatie en energieverlies in hun school. Niemand durft initiatief te nemen, de meeste mensen houden hun lessen het liefst bij het oude en klagen liever over wat anderen niet goed doen. Wat kan hier aan de had zijn? >> LEES VERDER

Ik maak er geen geheim van, ik heb een missie! Ik ga er alles aan doen om ervoor te zorgen dat iedereen in 2025 kan Yonderen, dat iedereen bewust creatief en probleemoplossend kan denken. Toen ik voor het eerst voelde dat bij deze gedachte mijn hart wel heel blij en hard ging kloppen en... >> LEES VERDER

Wanneer was de laatste keer dat je een echt productieve vergadering had in school? Eentje zonder dubbelzinnigheden, vooroordelen of collega’s die alleen maar naar hun eigen stem wilden luisteren in plaats van samen te werken aan het behalen van jullie doelen voor groots onderwijs? >> LEES VERDER

“Kennis is macht” schreef Francis Bacon al in 1597, “maar alleen als je weet hoe het te gebruiken.” De groeiende bewustwording van de uitdaging voor (meer dan) goed onderwijs in de steeds sneller veranderende 21ste eeuw, maakt dat er ook in de school behoefte is aan... >> LEES VERDER

Ik weet nog goed hoe het was toen ik voor het eerst als teamleider aan de slag ging. Iedereen in het team zat vol ambitie en goede ideeën voor schitterend onderwijs, maar vaak kwam er weinig van terecht. Als ik vroeg hoe dat kwam, dan kreeg ik vaak antwoorden... >> LEES VERDER

Ik merk het steeds weer. De meeste mensen besteden te weinig tijd aan het ‘waarom’ van groei en ontwikkeling, waardoor het bij de uiteindelijke uitvoering vaak mis gaat en mensen weer vervallen in oud gedrag. Je kunt dit voorkomen door aan het begin van het proces... >> LEES VERDER

Ik was een perfectionist. Als het niet perfect was, dan lag ik daar wakker van. Als ik van te voren niet wist wat ik te doen had om het perfect te krijgen, dan begon ik er niet aan. En als het dan toch moest gebeuren, dan lag ik nog veel meer wakker. Al dat wakker liggen hielp... >> LEES VERDER

Afgelopen week werd ik gewezen op een artikel van De Correspondent met de titel ‘Waarom Je Creativiteit Niet Met Een Stappenplan Kunt Bereiken.’ Omdat deze kop haaks staat op mijn overtuiging, schrikt mijn nieuwsgierigheid wakker. Ik pak een kop thee en ga er eens goed voor zitten... >> LEES VERDER

Hoe komt het toch dat het zo lastig is om nieuwe plannen ook echt uit te voeren?

Er zijn veel valkuilen als je buiten je comfortzone stapt. Want (gedrags)verandering vindt altijd buiten die comfortzone plaats. Eén van de valkuilen is dat je onzekerheid en stress ervaart wanneer je nieuwe dingen gaat doen (of oude dingen gaat laten). Je lijf en hoofd...
>> LEES VERDER

Ik ben boos.
De eerste keer dat ik deze boosheid voelde, was toen ik dit voorjaar een prachtige speech van de Minister van Onderwijs las. Ze zegt hier inspirerende en rake dingen over de noodzaak van creatief en innovatief leren denken in de 21ste eeuw. En dat juist het onderwijs...
>> LEES VERDER

In een vorige blog schreef ik al over het slechte nieuws dat ik een paar weken geleden kreeg. Kon ik er toen redelijk nuchter tegenaan kijken, afgelopen week werd de onvermijdelijke spanning...
>> LEES VERDER

Ik kreeg afgelopen week slecht nieuws, maar ontdekte daardoor de kracht van één van mijn favoriete divergeer-technieken: 'vooronderstellingen.' Het is een enorm eenvoudige techniek die snel tot veel nieuwe mogelijkheden leidt (als je de regels van het divergeren natuurlijk goed naleeft!). Een vooronderstelling...
>> LEES VERDER

Ik kreeg veel reacties op mijn vorige video met de vraag hoe je dan beslissingen moet nemen tijdens het brainstormen als je niet mag oordelen. Goeie vraag! Ben jij daar ook benieuwd naar? Bekijk dan deze video waarin ik je uitleg wat volgens mij brainstormen vooral NIET is.
>> BEKIJK VIDEO

Een directeur van een vmbo zei laatst tegen me: "Ja maar, Erna, als er bij ons op school alleen al wordt voorgesteld om ergens samen over te brainstormen, dan lekt bij mij al alle energie weg, het zijn altijd vreselijke overleggen." Herken je dat? Bekijk dan deze video waarin ik je het grootste geheim vertel voor een succesvolle brainstorm sessie...
>> BEKIJK VIDEO

Ik vind niets leuker dan met een concrete vraag of uitdaging op pad te gaan. Als ik met zo'n vraag in mijn hoofd naar een film kijk, een boek lees, een museum bezoek of gewoon een wandeling maak, vind ik enorm veel inspiratie. Ik ontdek altijd mogelijkheden waar ik...
>> LEES VERDER

Bijna trapte ik er weer in. Nu het schooljaar weer overal begonnen is, zou ik wekelijks een eigen nieuwsbrief gaan versturen. Met artikelen, tips of interessante links. Maar de excuses en redenen om uit te stellen stapelden zich op. Had ik wel het juiste onderwerp? Kon ik eigenlijk wel een interessant artikel...
>> LEES VERDER

De gedachte komt spontaan in me op tijdens het fragment van Kees Torn. "Over vijf jaar wil ik ook een avond Zomergast zijn." En voor ik goed en wel weet wat ik doe, plaats ik die ambitie op Facebook. En dan, zo gaat dat met vragen en ambities die je met de wereld deelt, begint het te borrelen. Er komen als reactie al leuke suggesties...
>> LEES VERDER

OBSTAKELS BIJ INNOVATIE (VIDEO)

Er zijn veel obstakels bij innovatie. En innoveren kan alleen als je op zoek gaat naar mogelijkheden, en daarvoor moet je creatief leren denken. Iedereen kan creatief denken. Om optimaal te innoveren binnen jouw organisatie moet je je wel bewust zijn van het proces, de regels en obstakels... >> Lees verder en bekijk video

WAT CREATIEF DENKEN NIET IS (VIDEO)

Innovatie. Creatief denken. Zelflerende organisaties. Het zijn thema's die steeds vaker de kop opsteken in en om het onderwijs. Eénentwintigste eeuwse vaardigheden worden ze ook genoemd. Ik ben het er helemaal mee eens. Het zijn vaardigheden die essentieel zijn in... >> Lees verder en bekijk video

Gratis dit e-book downloaden en regelmatig geïnspireerd worden met artikelen over flexibel, creatief en innovatief handelen? Vul het formulier hieronder in! Je kunt je altijd eenvoudig weer afmelden.

Download 
gratis het e-book "In 5 Stappen Naar Jullie Beste Onderwijs"
dit veld niet invullen s.v.p.








>> Bekijk HIER de laatste blog



ERNA REIKEN
0624 978 220

erna@yondering.nl
Postadres:
Dorpsstraat 22
7437 AJ BATHMEN


Regelmatig door Yondering geïnspireerd worden in creatief en innovatief denken? Vul hier je naam en e-mailadres in.

Naam:

E-mail:

© Yondering | disclaimer | privacy reglement | KvK 60155981 | BTW-ID NL00164585B27 | vormgeving © Ontwerpstation